CZĘŚĆ 4. DLACZEGO MYŚLE CO MYŚLE?. ZNIEKSZTAŁCENIE POZNAWCZE.

www.robertklimann.com.pl
Udostepnij

POZNAWANIE ŚWIATA.

„Poznawczość” (cognitive) odnosi się do wszelkich procesów umysłowych takich jak myślenie, a także do wszystkiego co ma miejsce w ludzkim umyśle: sny, wspomnienia, wyobrażenia, myśli.

Nasze procesy myślowe i poznawczość działają na czterech płaszczyznach.

  • myślenie o sobie
  • myślenie o świecie
  • myślenie o przyszłości
  • myślenie o przeszłości

Każde zdarzenie na tych płaszczyznach ma swoje konsekwencje.

Uczymy się na tych konsekwencjach, tworząc przyszłe automatyzacje poznawcze ( myślenia, snów, wspomnień, procesów)

Uczenie się, jest procesem automatycznym, w którym uczestniczą nasze geny, charakter, osobowość, oraz czynniki zewnętrzne.

Nabyte przez taką automatyzację zachowania, nie muszą być mądre ani przydatne.

Maja być skuteczne.

Nasz mózg dąży do skutecznej homeostazy organizmu i to przy jak najmniejszym zużyciu energii.

Nasz mózg, nie kieruje się mądrością.

JAK ROZPOZNAĆ CZY MAM ZNIEKSZTAŁCENIE

POZNAWCZE?

MODEL ABC

dr Albert Ellis zajmował się problemem stresu i myślenia.

Stworzył model ABC, ponieważ chciał pomóc pacjentom w identyfikacji i analizie ich irracjonalnych przekonań:

A – określa zdarzenie aktywujące (ang. activating event): otaczający świat, inni ludzie, doświadczenia, przyszłość, przeszłość.

B – przekonania (ang. belief), odpowiedzi na A: postawy, żądania, przekonania. dr Albert Ellis podzielił przekonania na dwa typy. 

Pierwszy obejmuje te, które sprzyjają osiąganiu celów. 

Drugi zawiera te, które prowadzą do dezadaptacyjnych zachowań i emocji.

• C – konsekwencje, emocjonalne i behawioralne (ang. consequences).

Racjonalne przekonania B prowadzą do zdrowych reakcji emocjonalnych i behawioralnych, takich jak smutek, żal czy troska.

Chociaż emocje te nie są pożądane, to zdecydowanie są uważane za zdrowe i naturalne. 

Zakłada się, że nieracjonalne przekonania B prowadzą zaś do niezdrowych reakcji, takich jak depresja, poczucie winy, wściekłość czy strach.

Kluczową kategorią w modelu ABC są przekonania. To ich treść prowadzi do określonych zachowań i uczuć. 

To nie zdarzenie „A” wywołuje stan „C”. Jest on raczej spowodowany myślami „B” na temat zdarzenia „A”

JAKIE MAMY ZNIEKSZTAŁCENIA POZNAWCZE?

Czytanie w myślach: Zakładam, że wiem co myślą inni, choć nie mam na to wystarczających dowodów. Na przykład: „Pewnie myśli, że sobie z tym nie poradzę”.

Przepowiadanie przyszłości: Przewiduję przyszłość w czarnych barwach. Na przykład: „Obleję ten egzamin” czy „I tak pewnie nie dostanę tej pracy”.

Katastrofizacja: Uważam, że to co się stało, bądź stanie, będzie tak okropne, że tego nie zniosę. Na przykład: „To będzie katastrofa, jak nie zaliczę tego testu”.

Etykietowanie: Przypisuję ogólne cechy negatywne sobie i innym. Na przykład: „Jestem niezdarny” albo „On nie ma skrupułów”.

Umniejszanie pozytywów: Twierdzę, że moje pozytywne osiągnięcia i sukcesy innych osób są błahe. Na przykład: „Nawet dziecko by sobie z tym poradziło, więc nie ma o czym gadać” lub „Nic takiego wielkiego nie zrobił, że raz mnie zastąpił”.

Filtr negatywny: Skupiam się niemal wyłącznie na aspektach negatywnych i prawie nigdy nie zauważam pozytywnych. Na przykład: „Nawet jeśli się początkowo się uda, to i tak szybko okaże się klapą”.

Nadmierne uogólnianie: Dostrzegam ogólny negatywny wzorzec w pojedynczym zdarzeniu. Na przykład: „Jak zwykle to ja miałam pecha”.

Myślenie dychotomiczne: Postrzegam zdarzenia, bądź ludzi, w kategoriach czarno-białych (wszystko albo nic). Na przykład: „Nikt się ze mną nie liczy” albo „To była kompletna strata czasu”.

Nadużywanie imperatywów, powinności: Interpretuję zdarzenia w odniesieniu do tego, jakie powinny być, nie skupiam się po prostu na tym, co jest. Na przykład: „Powinien osiągać dobre rezultaty. Jeśli nie osiągam, to oznacza że jestem nieudacznikiem ”

Personalizacja: Biorę na siebie niewspółmierną część odpowiedzialności za negatywne zdarzenia, nie dostrzegam tego, że niektóre sytuacje również powodują inni. Na przykład: „Moje małżeństwo się nie udało, ponieważ zawiodłem”.

• Obwinianie: Uważam, że inna osoba jest źródłem moich negatywnych doznań i nie uznaję odpowiedzialności za dokonanie zmian w sobie. Na przykład: „To przez nią się teraz tak czuję”, „Moi rodzice ponoszą winę za wszystkie moje problemy”.

• Niesprawiedliwe porównania: Interpretuję zdarzenia, przyjmując nierealistyczne standardy.

Koncentruję się przede wszystkim na osobach, którym coś idzie lepiej, a następnie porównuję się i oceniam gorzej. Na przykład: „Ona odnosi większe sukcesy” czy „Startowaliśmy z tego samego pułapu, a on już tak wiele osiągnął, w przeciwieństwie do mnie ”.

Żal odnoszący się do przeszłości: Skupiam się na tym, że w przeszłości coś można było zrobić lepiej, zamiast myśleć, co teraz mogę zrobić inaczej. Na przykład „Mogłem dostać lepszą pracę, gdybym się bardziej postarał” i „Nie powinnam była tego mówić”.

Myślenie w kategoriach „co będzie jeśli”: Zadaję sobie bezustannie pytanie: „Co będzie, jeśli coś się wydarzy?”. Żadna z odpowiedzi mnie nie zadowala. Na przykład: „No dobrze, ale co będzie, jeśli poczuję lęk?” albo „Co będzie, jeśli zacznę się dusić?”.

Uzasadnienie (rozumowanie) emocjonalne: Uczucia rządzą moja interpretacją  rzeczywistości.

Na przykład: „Jestem w depresji, więc w moim małżeństwie źle się dzieje ”.

Nieumiejętność zakwestionowania myśli: Odrzucam wszelkie dowody i argumenty, które mogłyby podważyć słuszność negatywnych myśli. Na przykład: „Nie można mnie kochać, wszelkie dowody sympatii uznaję za nieważne”. W konsekwencji nie da się obalić tej tezy. Inny przykład: „To nie ma nic do rzeczy. Są głębsze problemy. Inne czynniki”.

Ocenianie: Patrzę na siebie, innych ludzi i zdarzenia przez pryzmat czarno-białych ocen (dobry- zły, lepszy-gorszy), tymczasem można po prostu opisywać, przyjmować lub rozumieć. 

ROBERT KLIMANN

Inne posty i wykłady, które mogą Ci się spodobać

No Related Post

Translate »
X