CZĘŚĆ 5. TEORIA UCZENIA SIĘ I JEJ ZASTOSOWANIE W POPRAWIE SWOJEGO SAMOPOCZUCIA.

CZĘŚĆ 5. TEORIA UCZENIA SIE I JEJ ZASTOSOWANIE W POPRAWIE SWOJEGO SAMOPOCZUCIA
Udostepnij

MYŚLI i REAKCJE AUTOMATYCZNE.

Każdemu z nas zdarza się czasami, że nagle bez wyraźnego powodu zaczyna czuć się smutny czy zalękniony.

Wydaje się, że nie zdarzyło się nic, co mogłoby spowodować taką zmianę w naszym samopoczuciu, a jednak jest nam gorzej.

Każdemu z nas zdarzało się również zadziałać automatycznie na jakąś sytuacje, w sposób jakiego nie znaliśmy, nierozpoznawalny i nielogiczny.

Pojawiają się spontanicznie, nie wiążą się z naszymi wcześniejszymi rozważaniami, po prostu ni stąd ni zowąd zjawiają się w naszej głowie lub w naszej reakcji.

Myśli te, są najczęściej sformułowane skrótowo, mają postać słów lub obrazów (na przykład „jestem beznadziejny”, „niczego nie potrafię”, wyobrażenie siebie stojącego przed ludźmi, którzy z nas szydzą).

Przeważnie ich sobie, nie uświadamiamy za to wyraźnie odczuwamy powodowane przez nie emocje.

Reakcje są najczęściej szybkie i automatyczne.

NASZE MYŚLI AUTOMATYCZNE POCHODZĄ Z NASZEGO SYSTEMU POZNAWCZEGO.

„Poznawczość” (cognitive) odnosi się do wszelkich procesów umysłowych takich jak myślenie, a także do wszystkiego co ma miejsce w ludzkim umyśle: sny, wspomnienia, wyobrażenia, myśli.

https://robertklimann.com.pl/czesc-4-dlaczego-mysle-co-mysle-zniesztalcenie-poznawcze/

Poznawczość jest automatyczna.

Ma podstawy genetyczne oraz trzech procesów behawioralnych.

  • Warunkowanie klasyczne, na zaistniały bodziec. Spełnia się poprzez mikro nawyki, uwarunkowania gentyczne ( reakcja Pawłowa)
  • Warunkowanie nagrodą, sformułowane na tzw. „prawie efektu” założenia, że każde zachowanie ma swoje konsekwencje.
  • Warunkowanie karą, tak samo jak powyżej, jednak jego podstawą, nie jest nagroda ale ewentualna kara.

Na podstawie tych warunków powstają nasze sny, wspomnienia, wyobrażenia, myśli.

Potem, automatyczna reakcja lub myśli na daną sytuacje.

Przykład takiego myślenia związanego z sytuacją:

Przekonania mają wpływ na to, czy zareagujemy na sytuacje pozytywnie, czy też w sposób nieadaptacyjne zachowania i emocje.

NIEADAPTACYJNE ZACHOWANIA I EMOCJE.

Nieadaptacyjne zachowania i emocje, to nastawienie do swojej sytuacji oraz miejsca we wszechświecie, które nie pozwala na

  • Satysfakcjonujące życie
  • Relacje międzyludzkie i społeczne role.
  • Zdrowe i kreatywne życie
  • Rozwijanie swojego zadowolenia z posiadanego stanu osobistego.
  • Patrzenie z wiarą i nadzieja na przyszłość.

Nieadaptacyjne emocje i zachowania to te, które nie przynoszą korzyści jednostce ani jej otoczeniu.

Oznaczają one, że sposób, w jaki jednostka reaguje emocjonalnie lub zachowuje się w określonych sytuacjach, utrudnia jej funkcjonowanie w społeczeństwie lub prowadzi do problemów zdrowotnych.

Nieadaptacyjne emocje:

  1. Nadmierny lęk: Odczuwanie silnego lęku w sytuacjach, które nie są rzeczywiście zagrożeniem, co może prowadzić do unikania ważnych aktywności i poważnego stresu.
  2. Chroniczny smutek: Utrzymujące się uczucie przygnębienia, beznadziejności i utraty zainteresowania życiem, które może prowadzić do depresji.
  3. Wściekłość i agresja: Częste i silne wybuchy złości, które prowadzą do agresywnego zachowania fizycznego lub werbalnego w stosunku do innych ludzi.
  4. Zazdrość: Obsesyjne odczuwanie zazdrości wobec innych osób, co może prowadzić do problemów w relacjach interpersonalnych.
  5. Poczucie winy: Nadmiernie odczuwanie winy i wyrzutów sumienia, nawet w sytuacjach, w których osoba nie jest odpowiedzialna za jakieś wydarzenie.
  6. Złość wobec samego siebie: Skłonność do krytykowania samego siebie, wyolbrzymiania błędów i braku akceptacji własnej osoby.
  7. Poczucie beznadziei: Przekonanie, że sytuacja jest beznadziejna i nie ma możliwości poprawy, co może prowadzić do braku aktywności i motywacji do zmiany.
  8. Zawstydzenie i poczucie winy społecznej: Silne odczuwanie wstydu w interakcjach społecznych, co utrudnia otwarte wyrażanie siebie i nawiązywanie relacji.
  9. Nadmierna irytacja: Częste i nieproporcjonalne reagowanie irytacją na różne bodźce i wydarzenia.
  10. Skupienie na negatywach: Tendencja do skupiania się na negatywnych aspektach sytuacji i ignorowania pozytywnych, co może wpędzić w pesymizm.

Nieadaptacyjne zachowania:

  1. Agresja fizyczna: Używanie siły fizycznej w celu szkodzenia innym lub wywołania konfliktów.
  2. Agresja werbalna: Używanie obraźliwych, poniżających słów lub groźb wobec innych osób.
  3. Manipulacja: Wykorzystywanie innych ludzi dla osiągnięcia własnych celów, często bez troski o ich dobro.
  4. Uzależnienia: Niezdrowe poleganie na substancjach psychoaktywnych (np. alkohol, narkotyki) lub na szkodliwych zachowaniach (np. hazard, kompulsywne zakupy).
  5. Unikanie problemów: Unikanie rozwiązywania trudnych sytuacji lub konfrontowania się z problemami, co może prowadzić do narastania kłopotów.
  6. Izolacja społeczna: Wycofywanie się i unikanie kontaktu z innymi ludźmi, co może prowadzić do samotności i problemów emocjonalnych.
  7. Nadmierna kontrola: Wywieranie nadmiernej kontroli nad innymi osobami i sytuacjami, co może prowadzić do frustracji i konfliktów w relacjach.
  8. Destrukcyjne samookaleczanie: Zadawanie sobie obrażeń fizycznych jako sposób radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  9. Agresywne prowokowanie: Celowe prowokowanie innych, aby wywołać u nich negatywne reakcje lub konflikty.
  10. Obsesyjne lub kompulsywne zachowania: Wykonywanie powtarzalnych czynności lub działania w sposób obsesyjny, co może negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie.
  11. Kłamstwa i manipulacje: Przedstawianie nieprawdziwych informacji lub ukrywanie prawdy, aby osiągnąć korzyści osobiste lub uniknąć odpowiedzialności.
  12. Brak współczucia i empatii: Nieokazywanie zrozumienia i troski wobec uczuć i potrzeb innych ludzi.

ROBERT KLIMANN

Inne posty i wykłady, które mogą Ci się spodobać

Translate »
X